Rozhovor o životních mapách i o tom, proč s nimi pracuji – archiv z roku 2015

Přišlo mi to symbolické a mile mne zahřál u srdce, „vyskočil“ na mne 5 let starý rozhovor pro Brněnský časopis.

A tak se s vámi o něj podělím :o).

(Beru to jako takové malé ohlédnutí – za tím – kým jsem byla a kam jsem se za 5 let posunula.)

Můj vnitřní kritik říká, že v něm není nic světoborného, je takový stručný…
Teď bych odpovídala už zase trochu jinak, ale základní podstata je zachycena ;).


Vlasta Křenovská se věnuje životním mapám od té doby, co pomohly jejím dětem v těžké životní situaci.
Dává jim přednost před návštěvou psychologa. Přečtěte si, v čem tato metoda spočívá.

Paní Křenovská, co si můžeme pod životní mapou představit?
Je to projektivní a diagnostická metoda vhodná pro dospělé i děti. Princip spočívá v malování do předpřipravené šablony. Pomocí tohoto procesu můžeme rozpoznat podprahové vzorce, podle kterých daný člověk funguje, aniž by si to uvědomoval. Například s dospělým člověkem se vždy vracím do určitého období v jeho životě. Zjišťuji s ním, jaké principy, které ho v současnosti nějak omezují, si v té době osvojil. Zákazníkům spousta věcí dochází už při samotném malování. Jedno sezení trvá zhruba dvě a půl hodiny.

Jaký je tedy hlavní přínos této terapie?
Především lépe poznáte sami sebe, své silné i slabé stránky. Nemusíte přitom ani umět malovat. Důležité je, aby člověk sám chtěl něco řešit, případně změnit. Nemá smysl tlačit k životním mapám např. manžela, nebo někoho ze svého okolí, protože vy chcete, aby na sobě začal pracovat..

Díky mapám můžu pracovat i s malými dětmi
 

Co Vás k životním mapám přivedlo?
Moje děti. Přesněji velký zlom v našem osobním životě, který hlavně můj starší syn psychicky nezvládal. Nejdříve jsme vyzkoušeli psychologa, ten ale se synem nezvládl komunikovat a výsledek byl ještě horší než předtím. Má záliba v alternativní medicíně mě přivedla k životním mapám. Nejen, že mi tzv. sedly, ale zafungovaly jak u mých dětí, tak i u dalších lidí v mém okolí. Poté se mi zákazníci začali ozývat přes doporučení sami.

V čem je tato terapie unikátní?
Umožňuje pracovat s dětmi už od tří let věku až po dospělé. Na mapě jde dohledat odkud daný problém vychází a pak s ním dál vědomě pracovat.
Mezi rodiči a dětmi je nejčastější problém vzájemné nepochopení a chybějící správná komunikace.
Rodiče často přivádějí své děti s domněním, že je s nimi něco špatně. Pak je samozřejmě na místě pracovat s rodiči samotnými. Děti jim projektují jejich vlastní nezpracované postoje.

Zatímco jiné terapie se obrací do minulých životů, životní mapy pracují s tím, s čím jsme se narodili a co si s sebou v průběhu života sbíráme. Ze všech metod, které jsem v životě vyzkoušela, jsou velice efektivní a přinášejí viditelné výsledky .

Ráda bych dostala PRINCIPY životních map do škol

Můžete tedy uvést nějaké příklady, v jakých situacích je životní mapa nápomocná?
Přicházejí rodiče s hyperaktivními dětmi, před nebo po rozvodu v rodině, úmrtí blízké osoby, adopce, jakékoliv akutní změny chování u dětí anebo to můžou být i “jen” každodenní boje doma, kdy máma už si prostě neví rady, vnímá, že svému dítěti nerozumí a je z toho vyčerpaná a zoufalá. Pracuji i s dětmi v dětském domově, kde jsou výsledky I pro mne příjemně překvapivé.

Prozradíte nám na závěr, jaké máte plány do budoucna?
Ráda bych principy životních map dostala do škol, konkrétně se jedná o tzv. komunikační typy, které v praxi využívám. Bývají příčinou toho, proč si lidé nerozumí, ačkoliv mají stejný cíl. Každý jsou zkrátka jiný komunikační typ. Ve školách pak často dochází k problémům mezi učitelem a žákem. Už se objevily první vlaštovky, doufám tedy, že se počet těchto škol bude v budoucnu navyšovat.


Kdo jste se dočetl až sem, děkuji za vaši pozornost.
Mám potřebu krátké rekapitulace co se za těch 5 let podařilo – kromě toho, že jsem byla osobně přítomna u řady velkých uvědomění, prohlédnutí nefunkčních principů a vnitřního sebepřijetí u několika stovek jednotlivců.  S principy funkční komunikace jsem navštívila hezkou řádku škol a školek a přednášela pro rozmanité skupiny.

Celý koncept umění domluvit zaměřený na partnerskou komunikaci je k dispozici od května i v on-line verzi.

Věřím v obrovskou sílu vědomé komunikace a stále pracuji na rozšiřování nabídky svých služeb, aby byla dostupná široké veřejnosti.
Vyladěné vztahy a smysluplná komunikace je přeci jen z mého pohledu nosnou základnou pro naše lidské prožívání štěstí a pocity životního naplnění.

Od zakladatelů Životních Map manželů Kopsových u kterých jsem se Životní mapy učila, si zde dovolím sdílet jejich nový program určený primárně pro školy, ale i jednotlivce.
Je to takový nový prototyp ON-line Univerzity.

Snad si vyberete.

Krásné dny

Vlasta